تحلیل تابلوی استاد محمود فرشچیان خداوندگار نگارگری ایرانی و صاحب سبک که
توانست مینیاتور را ایران را از سبک مغولی به سبک اروپایی تغییر دهد این هنرمند
چیره دست و توانا که اسطوره اخلاق و انسانیت و تواضع و مهربانی است و اعتقادات
مذهبی قوی دارند طی گرد همایی که با ایشان
داشته بودیم به نقل قول از خودشان می گفتند من هیچ یک از آثارم را بدون وضو
انجام ندادم به نظر من غم بزرگی در کارهای ایشان نهفته است هر بار خواستم از
ایشان بپرسم مکث کردم چون این موضوع مربوط به خودشان است امیدوارم ایشان عمری
طولانی و پربرکت داشته باشند و دستان پر توانشان از حرکت نایستد
حال به تحلیل تابلوی عصر عاشورا می پردازیم که هر کس با دیدن این تابلو برداشتهای
شخصی می تواند انجام دهد در ابن تابلو آنچنان ترکیبی در این عصر نهفته است که پیکره های
زنان از شدت سنگینی بار مصیبت خم شده و به زمین افتاده اند و علفها و نخل ها بصورت دایره وار در
این تابلو چرخیده است حضرت زینب (س)در محور اصلی تابلو واقع شده است اسب را نشان میدهد که با
چشمان نیمه بسته با تیره های ی به جای مانده و خستگی مفرط و زجر کشیدن را در چهره اسب نمایان است
ونقش اسب سمبل گذر روح بر مرکب است تا رسیدن به آسمان وشمشیر امام حسین منشا نور وروشنی است
و نقش پرنده نماد مرگ و زندگی و یا نماد های پرواز و بال راشامل میشود و تداعی کننده عروج می باشد در این تابلو
تلخ ترین واقعه تاریخ را نشان میدهد ترکیب رنگ سفید و زرد در اندام اسب و کبوترها و زخم های خون رنگ بر تنشان
حس ترحم از خوشونت بوجود آمده و القا میکند به بیننده که سوار و صاحبل اسب را در نبردی خونین و مظلومانه است
نور خاصی در این اثر مشاهده میشود که بخش جدایی ناپذیر از فضای معنوی است که شهادت و استواری در برابر
سختیها و نا ملایمات حاصل میشود و رنگ طلایی در غلاف شمشیر امام حسین منشا نور و رئوشنی است و
باعث میشود بیننده را مجذوب خود کند و ترکیب بندی این تابلو بسار ملایم و لطیف استفاده شده است و
هیچ رنگ آزار دهنده ای در این تابلو ما نمی توانیم ببینیم حتی به رنگ چادر که به جای مشکی از رنگهای
ارغوانی و خاکستری استفاده شده ولی کمی روی چین های چادر از سایه مشکی استفاده شده است
این اثر و 13 اثر دیگر را استاد فرشچیان اهدا به موزه آستان قدس رضوی کرده است
:: برچسبها:
سهراب سپهری ,